Promițând apariția sezonului 3 în anul 2020, serialul german creat de Baran bo Odar și Jantje Friese posibil să fie, subiectiv vorbind, una dintre cele mai bune realizări marca Netflix, valabil pe platforma online încă din toamna anului 2017. Cu episoade de o durată aproximativă de o oră, urmărind evenimentele petrecute în orașul sudic Winden din Germania, serialul se definește încă de la început prin caracterul său enigmatic, sufocant de obsedant.
Odată cu dispariția copilului Mikkel Nielsen în, desigur, fantomatica grotă ascunsă în pădure, ca urmare a unei dispute pe tema drogurilor din cercul tinerilor orașului, fenomenele inexplicabile se succed neîncetat.
Orașul mic, dominat de secrete personale, de drame ce inevitabil se interceptează între ele, stă sub semnul forțelor nucleare, cu fabrica ca laitmotiv. Sensul urmează a fi mereu rescris, totul aflându-se în controlul timpului, a cărei fluiditate permite apariția unor dimensiuni de domeniul science fictionului.
Punând realitatea cum este percepută de ochiul normal sub semnul întrebării, producătorii explorează călătoritul în timp, fiecare personaj și eveniment fiind nou definit, totul culminând într-un lanț imposibil de sfâșiat, într-un ciclu care nu poate fi modificat, urmându-și calea spre apocalipsa finală. Odată primit un răspuns la multiplele dileme, întrebări noi iau naștere, mintea umană nefiind inițiată întru cunoaștere absolută.
Schimbând rolul de marionetă cu cel de păpușar, un număr de personaje reușesc a lua frâiele în propriile mâini, caractere precum directoarea fabricii Claudia Tiedemann (Julika Jenkins/Lisa Kreuzer) și Jonas Kahnwald (Louis Hofmann/Andreas Pietschmann), aceștia preluând automat și o suferință copleșitoare, ca urmare a depășirii barierelor terestre, a legilor temporale și spațiale.
Dark oferă o tensiune producătoare de suspans, devenind un drog, totul pornind de la dispariții misterioase și recurențe, urmărind un ciclu de 33 de ani. Un plan divin, superior este urmărit, dar religia pierde în favoarea științei, până și aceasta din urmă fiind cu mult depășită. Pentru simpla încercare de a produce o schimbare, sunt necesare sacrificii enorme, emoțiile fiind puse în scenă într-un mod ireproșabil de către producție, cinematografia spectaculoasă creând spațiul propice acestor manifestații.
Foarte des caracterizat drept un Stranger Things european, nu vă așteptați la viziuni romantice asupra fraternițății, asupra copilăriei și la depășiri de situații dramatice prin lucru în echipă, ori la monștrii supranaturali. Producția germană oferă fantasticului seriozitate, deschizând mintea către întrebări dure, oferind o perspectivă brutală, dar materială realității. Cu greu se poate discuta un serial, dorind totodată a stârni interesul pentru acesta, fără a spune prea mult din ce poate descoperi și singur, Dark are totuși atuul de a crea dileme ce cer flămând soluționări (fie ele și relative) din primele secunde ale prologului, contribuția de mai sus fiind poate chiar inutilă.
R: Baran bo Odar, Jantje Friese, Germania, 2017- .
Distribuție: Louis Hofmann, Karoline Eichhorn, Jördis Triebel, Maja Schöne, Stephan Kampwirth, Tamar Pelzig, Oliver Masucci, Andreas Pietschmann, Mark Waschke